Stránka cvičení k předmětu Pravděpodobnost a statistika 1 [NMAI059], kterou přednáší doc. Robert Šámal. Cvičení se koná ve středu 12:20 v S7. Účast na cvičení je dobrovolná (ale viz podímky zápočtu).
V případě jakýchkoliv otázek, nejasností, nebo dotazů mě neváhejte kontaktovat e-mailem na adresu miksanik (at) iuuk.mff.cuni.cz nebo osobně na cvičení. Konzultace jsou možné po předchozí domluvě emailem nebo na cvičení.
Zápočet (Informace budou upřesněny až mi budou známe.)
Pro zisk zápočtu je potřeba získat:
- alespoň polovinu bodů z každé kategorie domácích úkolů,
- alespoň polovinu bodů z testů psaných na cvičení,
- úspěšně vypracovat statistickou práci.
Níže najdete podrobnější informace pro jednotlivé části. Pokud by vám něco bylo nejasné, napište mi prosím na výše uvedený e-mail nebo se zeptejte na cvičení.
1) Domácí úkoly
Zadání domácí úkolů (spolu s termínem odevzdání) najdete na Sovičce. Přístupový token jsem vám poslal e-mailem ve čtvrtek 20.2. Napište mi pokud jste přístupový token neobdrželi. Domácí úkoly budou zadávány zpravidla každý týden po cvičení s termínem odevzdání za dva týdny do začátku cvičení, tj. do 12:20.
Během semestru bude zadáno ?? domácích úkolů, která budou tématicky patří do jedné z následujících kategorií: 1) základní pravděpodobnost, 2) diskrétní náhodné veličiny, 3) spojité náhodné veličiny, 4) statistika. Pro splnění 1. podmínky zápočtu je potřeba získat z každé kategorie alespoň polovinu bodů. Aktuálně mi není známo kolik úkolů bude zadáno z každé kategorie, a za kolik bodů.
Řešení odevzdávejte na Sovičce (prosím o snazší opravu ve formátu PDF). Řešení se budu snažit opravit do jednoho týdne. Do termínu odevzdání můžete řešení opravovat bez omezení. Po termínu odevzdání můžete řešení opravit jednou, kterou ovšem musíte odevzdat nejpozději do jednoho týden po obdržení opraveného řešení.
V případě nutnosti je možné se domluvit na prodloužení termínu odevzdání. Poznámky k vypracovávání domácích úkolů:
- Před řešením domácích úkolů doporučuji přečíst Jak řešit domácí úkoly od Václava Končického.
- Pokud si nevíte rady, tak zkuste požádat o radu své spolužáky nebo mě. Já vám poskytnu nápovědu za předpokladu, že uvidím snahu o vyřešení příkladu. To znamená, že detailně popíšete, jak jste příklad chtěli řešit (čím víc způsobů, tím lépe) nebo kde jste se zasekli.
- Spolupráce v menší skupině není zakázána. Podmínkou však je, aby se každý na řešení aktivně podílel, porozuměl a poté řešení sám sepsal (nejlépe bez použití poznámek). V takovém případě mi napište jména lidí se kterými jste se na řešení spolupracovali.
- Nástroje umělé inteligence (dále jen AI) můžete používat jako svého spolužáka. Tedy speciálně je zakázáno, aby vám AI řešení kompletně sdělila, protože v takovém případě se aktivně nepodílíte na řešení problému. A podobně jako v předchozím bodě, uveďte jaký nástroj AI jste k řešení použili (a na co). Pamatujte, spolužáka taky nebudete zneužívat!
2) Testy
V průběhu semestru budeme psát dohromady 3 testy: přibližně v první třetině, v druhé třetině a na konci. Každý test bude za stejný počet bodů a bude se psát na začátku cvičení. Na vypracování bude mít přibližně 30 minut. Obsahem testu budou jak počítací příklady podobným těm ze cvičení a domácích úkolů, tak teoretické příklady (napsat definici nebo znění věty, a případně odpověď na jednoduchou otázku vztahující se k definici/větě).
O přesném termínů konání testu a jeho obsahu se dozvíte nejpozději 1 týden dopředu, ale zpravidla alespoň 2 týdny.
3) Statistická práce
Bude doplněno v druhé půlce semestru. (Zatím se můžete podívat na informace z minulého roku --- tento rok budou podobné.)
Obsah cvičení
Zde se budou postupně objevovat soubory s příklady ze cvičení (typicky jeden den před cvičením), včetně stručného shrnutí toho co jsme na cvičení dělali.
Soubory obsahují mnohem více příkladů než kolik jich stihneme na cvičení vyřešit. Tyto příklady mohou sloužit jako dobrý zdroj příkladů na domácí cvičení. Některé příklady explicitně označím jako za "domácí cvičení", pokud uznám za vhodné, abyste si je sami vyřešili (a předpokládám, že tak učiníte). Pokud byste měli takový příklad vyřešit, tak mi neváhejte napsat (což samozřejmě platí i pro další příklady, včetně těch řešených na cvičení).
|
Datum |
Souhrn |
Příklady |
#1 |
19.2 |
Organizační věci (organizace cvičení, podmínky pro zisk zápočet, pokyny pro vypracování domácích úkolů, ...) --- Vše podstatné je uvedeno zde na stránce cvičení. Zopakovali jsme si definici pravděpodobnostního prostoru a základní typy pravděpodobnostních prostorů (klasický, diskrétní, geometrický), včetně ukázky konkrétních příkladů. Dále jsme si zopakovali definici podmíněné pravděpodobnosti a připomenuli pojem nezávislosti (který znáte z Diskrétní matematiky). To vše mi zabralo netriviální část cvičení, tak jsem pak vyřešili pouze příklady 1, 2 a začali řešit příklad 3. Příští cvičení budeme už více počítat. Příklady 3 a 5 nebo 6 budeme řešit příštím cvičení. Příklad 4 za domácí cvičení. |
[PDF] |
#2 |
26.2 |
Vrátil jsem se ještě k příkladu 2 z minulého cvičení (záleží na pořadí vs. nezáleží na pořadí). Poté jsme především cvičili větu o celkové pravděpodobnosti a Bayesovu větu (v nejzákladnější variantě). Vyřešili jsme příklad 3 z minulého cvičení a příklady 2--7 z tohoto cvičení (příklad 1 byl vyřešen na 1. přednášce, příklad 2 je v podstatě příklad 5 z minulého cvičení). |
[PDF] |
#3 |
5.3 |
Zopakovali jsme si (a snad více přiblížil) definici nezávislosti dvou a více jevů. Poté jsme vyřešili příklady 1--5. Na konci jsem v rychlosti připomenul definici diskrétní náhodné veličiny a vyřešil příklad 7. Více o diskrétních náhodných veličinách v následujících cvičení. |
[PDF] |
#4 |
12.3 |
Zopakovali jsme se definici diskrétní náhodné veličiny, včetně základních typů rozdělení. Snažil jsem se přibližit proč diskrétní náhodné veličiny důležité a vyplatí se je studovat. Poté jsme vyřešili příklady 1--5. K příkladu 6 se vrátíme na příštím cvičením. |
[PDF] |
#5 |
19.3 |
Termín 1. testu. Plán: Diskrétní náhodné veličiny, pravděpodobnostní funkce, střední hodnota. |
[PDF] |
Užitečné odkazy: