Cvičení k přednášce Pravděpodobnost a statistika 1 (NMAI059)
Cvičící Robert Šámal
- Podmínky pro zápočet
-
Označme $a$, $b$, $c$ čísla mezi 0 a 1, hodnotící vaše řešení domácích úkolů, zápočtové písemky (z pravděpodobnosti) a statistické zápočtové úlohy.
Požadavek na zápočet je, aby $(a+b+c)/3 \ge 0.6$ a $\min(a,b,c) \ge 0.4$.
Aktivní účast na cvičeních bude zohledněna v hraničních případech.
- Statistická úloha
-
- Vzory z minula
- Podmínky: vlastní data, která vás zajímají (získaná vlastním pozorováním, nějakým zajímavých vygenerováním na počítači, nebo
na internetu viz níže).
- Na nich použijete nějakou statistickou metodu (např. intervalový test, nebo testování hypotéz).
- Zajímavé zdroje dat na internetu (pokud nemáte nějaká vlastnoručně naměřená):
-
Vhodná forma: R-kový notebook nebo pro Pythonisty Jupyterový notebook. Eventuálně možno i jinak, ale odevzdávejte nejen
text s tím, co jste udělali a jak vám to vyšlo, ale i použitá data a kód. (Pokud by data byla tajná, tak je např. můžete
anonymizovat.
- Souřadnice
-
úterý 17:20 v S10.
- Domácí úkoly
-
odevzdávejte v poštovní sově Martina Mareše.
Přihlásíte se pomocí hesla do SIS, pro přihlášení do předmětu potřebujete "Enrollment token" -- ten dostanete v mailu.
(Jestli ne, ozvěte se.) Ideální forma je asi pdf získané oskenováním (třeba pomocí mobilní aplikace) z rukou psaného řešení.
Ale systém umožňuje i psaní textů pomocí kombinace markdown a texu, pokud vás taková možnost láká víc.
U úloh na počítači odevzdávejte zdrojový kód, ne jeho screenshot nebo screenshot výstupu.
Pokud nebudete mít čas nebo sílu na celý úkol, nebo pokud si nebudete s některým vědět rady, odevzdejte částečné řešení.
Konzultace s jinými studenty jsou dovolené (dokonce i vhodné, pokud vám spolupráce vyhovuje).
Neměla by však spočívat pouze v opsání cizího řešení bez pochopení. Po domluvě, jak na to, sepište prosím
řešení každý za sebe (ve vlastním zájmu, pomůže vám to látku pochopit). Napište také, s kým jste řešení
probírali a případně jaké další zdroje informací jste používali. (Nebude zahrnuto do hodnocení, ale jsem zvědavý.)
Probírané příklady
-
1. cvičení
Domácí úkol 1.12 odevzdávejte v poštovní sově.
Pro kontrolu řešení příkladů, které jsme počítali na cvičení:
2) $27/216$ vs. $25/216$, 3) a) $(1-p)^3$, b) $1 - p^3$,
c) $(1-p^2)(1-p)(1-p(2p-p^2))$.
4) a) $p_a = \frac{96}{100}\frac{95}{99}\frac{94}{98}$
b) $p_b = p_a + 3 \frac{4 . 96 . 95}{100 . 99 . 98}$
c) $p_c = (96/100)^3 > p_a$
5) $1/2$ nebo $1/3$ -- podle způsobu chápání zadání (vysvětlení příště).
-
2. cvičení. Probrány byly příklady 1-4 (a příklad 5 z minula).
Domácí úkol 2.12 (černé a bílé míčky) odevzdávejte opět v poštovní sově.
Ostatní příklady jsou pro zajímavost a procvičení.
-
3. cvičení.
-
4. cvičení. Probrali jsme příklady 1,2,4,5,6a,8.
-
5. cvičení. Probrali jsme příklady 1,2,4,7,10.
-
6. cvičení. Probrali jsme příklady 1,2,4,5.
Domácí úkol 6.6 (házení mincí) opět v poštovní sově.
-
7. cvičení. Probrali jsme příklady 1,2, 3ab, 4.
Domácí úkol viz sova.
-
8. cvičení. Probrali jsme příklady 1--5.
Domácí úkol 8.6 brzy v sově.
Experimentální ověření příkladu 4 (časy u zkoušky):
v jupyterovém notebooku
a v pdf.
obrázky tabule ze cvičení
-
9. cvičení.
-
18.4. byla zápočtová písemka
-
10. cvičení.
-
11. cvičení.
-
12. cvičení.
Notebook s příkladem 1 -- rozšířený o test konzistence
Notebook s příkladem na colab
Domácí úkol v Sově -- část příkladu 12.3.
-
13. cvičení.
Statistické notebooky (python-Jupyter)
-
23.5. 15:40-17:10
v S8 v S3 opravná zápočtová písemka